Coach Mike – PT och näringsrådgivare

Michael Björk har arbetat som personlig tränare och näringsrådgivare i 13 år.

Han var fystränare för det Norska landslaget i utförsåkning inför OS i Salt Lake City och har även varit träningsrådgivare på Mix Megapol. Dessutom föreläst åt NIKE och andra företag och varit lärare på PT-utbildningar i Norge, Sverige och Australien.

Han bedriver nu sin PT-verksamhet på DB Fitness, Styrmansgatan 7 i Stockholm.

För mer information och kontakt: www.coachmike.se eller pt@coachmike.se

Tips om kost och träning:

Variera din träning! Jogga inte samma runda i samma tempo. Prova intervaller och få ut mer av din träning och på kortare tid. Du kan hitta förslag på olika intervaller på min hemsida. Eller träna med fria vikter på ditt gym. Ta hjälp av en duktig PT om du känner dig osäker.

Ett pass i veckan är bra och två pass är förstås bättre men studier visar att en ökning till fyra pass i veckan ger betydligt större utdelning! Man kanske tror att det bara blir 25% förbättring men du får alltså mycket mera än så. Man vet dock ej helt vad denna magiska gräns mellan tre till fyra pass beror på. Men vem bryr sig så länge det fungerar!

Det bästa, effektivaste och enklaste sättet att gå ner i vikt och förbättra sin kroppskomposition är att skära ner på kolhydraterna, rejält. 50 gram om dagen rekommenderas av The American Journal of Clinical Nutrition. Detta skapar en produktion av ketoner som i sin tur gör att din kropp inte är beroende av glukos som energikälla. Håll dig till låg glykemiska kolhydrater som gröna grönsaker och färgstarka bär som innehåller mycket antioxidanter.